22 Haziran 2008 Pazar

YİYECEK İÇECEK ÜNİTELERİNDE YÖNETİM



YÖNETİM:
Mevcut kaynaklarla ( para, enerji, personel, ürün, zaman, araç, talimatlar v.b. ) örgütsel hedeflere ulaşmaktır, kısaca. İyi bir yönetici kısıtlı olan kaynaklarını en etkin ve verimli şekilde kullanandır...

Yiyecek - içecek ünitelerinde yönetim sırası ile şu aşamalardan meydana gelir:

* PLANLAMA: Şirket hedefleri ve bunlara nasıl ulaşılacağının düzenlenmesidir. Hiç bir işe planlama yapılmadan başlanamaz. Hedeflere nasıl ulaşılacağını saptamak için ise kesinlikle eylem planları yapılmalıdır.

Yönetimin basamaklarına göre kısa - uzun vadeli planlar yapılır. En alt kademelerdeki planlar günlük ve haftalık operasyonlarla ilgili, en üst yönetim kademelerindeki planlar ise şirketin 1-5 yıllık operasyonlarını düzenleyen planlar olabilir.

Planlamanın etkin olması için;

Hedeflerle ilgili tüm bilgilere,
İyi ve etkili bir iletişim ağına ihtiyaç vardır. Turizm sektörünün etkilendiği şartların çokluğu ve hassaslığı sebebi ile pazara anında uyum sağlayabilmesi için şirketin planlarının da esnek olması gerekmektedir. Her zaman bir B, C hatta D planları hazırda bulunmalıdır.

* ORGANİZASYON: Örgütsel iletişim ve hiyerarşi ağının kurulmasıdır. Tüm yönetim basamaklarında bulunan yöneticilerin hangi yetki, sorumluluk ve kaynaklara sahip oldukları açık ve net bir şekilde yazılı olarak belirtilmelidir. Yetki karmaşasına sebep olmamak için görev tanımları kesin çizgilerle belirtilmelidir.

Yalnızca sorumlu olmak, ancak sorumluluk alanının gerektirdiği yeterli yetkiye sahip olmamak yöneticinin yeterli verimliliğe ulaşmasını engeller.

* KOORDİNASYON: Hedeflere ulaşmak için görevlendirmelerin yapılması ve organizasyonun düzenlenmesi bir koordinasyon işidir.

Yetki verilip ancak sorumluluk verilmeyen ya da yetki ve sorumluluk sınırlarını aşan koordinatörler ise iş yerlerinde yöneticiler arası uyumsuzluğa ve verimsizliğe sebep olmaktadırlar. Habuki, iş yerleri arasında uyum sağlamak görevi olan kişi bu görevinin tersine iş yerlerinde kargaşa ve huzursuzluğa yol açıyorsa, bunun tek sebebi koordinatörün kendi şahsi hırs ve özel isteklerinden kaynaklanmaktadır.

Hangi pozisyonda olursa olsun, tüm yöneticilerin amacı elindeki kaynaklarla hedefe ulaşmaktır. En üst düzeyde yetkili olmasına rağmen, bir koordinatör iş yerinde çatışmalara sebep oluyorsa ya yukarıdaki sebepler vardır ya da o kişi zaten yönetici özellikleri olmayan biridir.

* GÖREVLENDİRME: Göreve göre personel bulunması, eğitilmesi ve çalıştırılması işidir. Burada esas; boş pozisyonlara en uygun personelin seçilmesi olmalıdır. İş tanımları bu konuda bizim en büyük yardımcılarımızdan biridir. Bununla bir görevin ve görevlisinin hangi özellikleri kapsadığı, ve görevli olacak personelin nitelikleri yazılı bir şekilde bir değerlendirme aracı olarak elimizin altındadır.

*YÖNELTME: İşletmenin hedefleri doğrultusunda tüm kaynakların harekete geçirilmesidir. İnsan yoğunluklu bir sektör olan turizmde personelin istek, ihtiyaç ve beklentilerinin gözlemlemek çok önemlidir.

* KONTROL VE DEĞERLENDİRME: İşletmenin hedeflerine ulaşmada ne derece başarılı olduğunun takibi, araştırılması ve değerlendirilmesidir. Bu görevi başarılı olması için işletmenin çok iyi ve ayrıntılı hazırlanmış olması gerekir...

devam edecek...

0 yorum: